040 580 5484 kati@polyquality.fi

Nykymaailma huutaa sisältöä ja sen määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Meistä jokainen on sisällöntuottaja, halusimme sitä tai emme. Myös sähköpostit, Facebook-päivitykset, puhelut, kohtaamiset ja palaverit ovat viestintää. Ja voimme itse vaikuttaa siihen miten viestimme menee perille.

Hyvin suunniteltu ja suunnattu viesti saa aikaan toimintaa, vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja saa heidät ostamaan – tuotteen, palvelun, idean tai mielipiteen muutoksen. Huonosti tehty viestintä voi myöskin saada aikaan vaikutuksia, mutta harvoin halutunlaisia. Turhinta viestintää on sellainen, joka ei aiheuta minkäänlaisia reaktioita.

Kysymys on, saatko asiakkaasi liekkeihin vai onko tuloksena jäätävä hiljaisuus. Ja miten voisit viestiä paremmin.

Äänensävyllä on väliä

Puhuessamme tulkitsemme alitajuntaisesti toisen ilmeitä ja eleitä. Puhelimessa emme näe keskustelukumppaniamme, mutta kuulemme hänen äänensä ja äänensävynsä. Kirjoittaminen on neutraalia ja vapaata tulkinnoista. Vai onko?

Sanavalinnat, tyyli ja aihevalinta kertovat yllättävän paljon kirjoittajan asenteista. Huono suomenkieli antaa vaikutelman huolimattomasta ajattelusta. Tönkkö kieli ei innosta lukemaan. Hyväkin asia hukkuu kapulakielen koukeroihin.

Huudatko vai kuiskaatko kun kirjoitat? Sinä valitset.

Pulse_jääpalaa

Blogi on julkaistu myös LinkedIn Pulsessa.